Agenția
Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării
Profesionale (ANPCDEFP) din București, care s-a angajat să administreze
Fondul Spațiului Economic European (Fondul SEE - un fond de sprijin
înființat de Norvegia, Liechtenstein și Islanda în România) în România, a
lansat un program de mobilitate în învățământul superior, în decembrie
2018. Scopul programului este de a sprijini mobilitatea internațională a
studenților, permițându-le să dobândească experiență educațională,
lingvistică, profesională și culturală în instituții de învățământ
superior din Spațiul Economic European. Facultatea de Științe Tehnice și Umaniste din Tg-Mureș a Universității
Sapientia din Cluj-Napoca a aplicat cu succes şi a obținut un sprijin
financiar în valoare de 96.798 Euro, înregistrat sub contractul nr.
21-COP-0027.
Promotor de proiect: Universitatea Sapientia din Cluj-Napoca Cod Erasmus: RO CLUJNAP07
Partnerii: University of Tromsø – The Arctic University of Norway | UiT -Narvik Kamusz Cod Erasmus: N TROMSO01
INNO ROBOTICS SRL, Cluj Napoca
Sumarul proiectului În prezent, nu doar companiile mari, ci și IMM-urile sunt în cursă pentru automatizare. Timpul scurt de punere în funcțiune a sistemelor de producție necesită cunoștințe
valoroase din partea forței de muncă chiar și din prima zi după absolvire. Acest obiectiv poate fi atins prin implementarea unor activități interactive și practice în perioada
de studiu. În acest context, studenții înscriși la cursul de masterat „Sisteme mecatronice avansate” de la Universitatea Sapientia din Cluj-Napoca, vor afla despre
punerea în funcțiune virtuală a sistemelor de producție. Aceeași idee stă în spatele cursului „Producție virtuală” în contextul studiului de masterat „Inginerie industrială”
de la Universitatea din Tromsø, Campus Narvik. Studenții absolvenți de masterat la cele două universități, care vor studia cursurile amintite și exercițiile practice oferite,
vor avea cunoștințe despre sistemele virtuale de producție, care lipsesc astăzi în curriculara românească. De acea studenții vor avea un impact pozitiv asupra locurilor
de muncă viitoare, în ceea ce privește timpul de introducere pe piață a produselor, din cauza timpului mai scurt de punere în funcțiune a sistemelor de producție.
Studenții vor proiecta, dezvolta layout-ul fabricii pentru diferite cerințe, utilizând sisteme de producție modulare, robotizate, având inclusiv senzori și actuatoare, care vor
fi controlate prin sisteme PLC. Toate acestea vor fi realizate în mediul virtual folosind diferite softuri, permițând reprezentarea 3D a fabricii, cu posibilități de utilizare a
realității virtuale (VR) și a realității augmentate (AR). Folosind această abordare (cu producție virtuală folosind diferite configurații de proces) studenții vor observa
diferențele calitative și de timpi. Pentru a permite abordarea prezentată, rezultatul proiectului va fi curricula pentru cursul „Virtual Commissioning” (Universitatea
Sapientia din Cluj-Napoca) și cursul „Virtual manufacturing” (Universitatea din Tromsø), constând din 28 de ore de lucru de laborator (14 lucrări de laborator). În paralel
cu lucrările de laborator dezvoltate în comun, se va armoniza și conținutul cursurilor din cele două materii universitare menționate pentru a asigura cunoștințele teoretice
pentru studenți la cele două institute cooperante.
Studenții vor dobândi cunoștiințe despre utilizarea mediului software de modelare și simulare 3D, modul de modelare a componentelor inteligente, modul de utilizare și
caracteristicile de conectivitate dintre simulările 3D cu sistemul de control utilizând standardul industrial OPC UA, etc. Ulterior, pe baza diferitelor cerințe, vor fii controlul
proceselor virtuale prin programe PLC simulate și reale. Ca ultim pas, studenții trebuie să proiecteze celule automatizate folosind modelele echipamentelor reale și să le
simuleze prin metoda prezentată. Deoarece celulele de producție modelate lucrează deja undeva în industrie, rezultatele simulării pot fi comparate cu datele reale. Pe
baza acestor analize, calitatea și acuratețea sistemelor virtuale pot fi evaluate și îmbunătățite de către studenți.
Metodologia educațională rezultată va oferi calitatea continuă în procesul educațional și o relevanță permanentă a formării practice. Universitatea din Tromsø,
Departamentul de Inginerie Industrială are o experiență impresionantă în ceea ce privește predarea și implementarea practică a producției robotizate. Această
experiență oferă o orientare autentică pentru partenerii români în ceea ce privește fabricarea virtuală.
Rezultate așteptate The output of the project will be the curricula for the "Virtual Commissioning" lecture (Universitatea Sapientia din Cluj-Napoca) and "Virtual manufacturing" lecture (University of Tromsø) consisting of 28 hours lecture time and 28 hours laboratory work, including all the digital assets which are needed to complete the laboratory works. The topics will be divided into three main chapters. The themes covered by the chapters are presented below. 1) Introduction to the 3D modelling and simulation (4 hours): The students will acquire information about the use of the 3D modelling and simulation software environment, the possibility to model smart components to simulate in 3D world, the use of connectivity feature which connect simulations with control system using the industry standard OPC UA, etc. 2) Design, simulation and commissioning of Learning Factory (14 hours): Using different requirements, different setups will be realized in the simulation environment. Next, the real PLC programs will be implemented to control the simulated Learning Factory model. 3) Design and simulation of real automated production cells (10 hours): Based on well-defined requirements, the students must design automatized cells using models of real equipment. After completion, the control algorithms must be implemented as well, in order to simulate the virtual cells. Because the real cells are already running somewhere in the industry, the simulation results can be compared to the measured parameters of the real cells. Based on this analysis the quality and accuracy of the virtual commissioned cells can be evaluated and improved by students.
Impactul proiectului The main goal of the cooperation project is the knowledge transfer to the new generation of MSc students. By applying the innovative curricula will strengthen the relation between the academia and the work environment by correlation of the real industrial needs and practical examples from the learning process in both of DS and BS. The project outcome will have positive influence on the project partners: 1) Universitatea Sapientia din Cluj-Napoca will gain new insight in a methodology of a modern and indispensable process of virtual manufacturing and commissioning. Applying the curricula will assure the up to date knowledge of the academic staff dealing with the educational process of the MSc students. Hence the MSc students will acquire knowledge, which will strengthen the already gained information regarding different disciplines dealing with automation, production and robotics, and will give the opportunity to apply the synergistic effect in the frame of the new method. After graduation this will allow them a better placement on the labor market. 2) Through their experience in the field of the project, University of Tromsø means the main knowledge support for the project. Nevertheless, the outcomes of the project will have a positive influence on the educational process at this institute also, by applying the curricula in the frame of "Virtual Manufacturing" MSc lecture. The new tools and examples introduced in the educational process will imply up to date information and method at the DS university also. 3) The INNORobotics SRL, through their virtual production system designs, will provide real life experiences to the learning process. It could be an indirect beneficiary of the project outcome because of the possibility of hiring new workforce after MSc graduation of the students, which are ready to implement the acquired knowledge on the field of virtual commissioning. Based on this idea, other companies, from regional industry, will be an indirect beneficiary as well. In accordance of the interest showed up by the companies at the multiplier event (M1), it is possible to offer this lecture for virtual commissioning to the employees outside the partner institutions, implementing it as a training program as a service in Romania and Norway. Nevertheless, the common curricula in the MSc studies at the Universitatea Sapientia din Cluj-Napoca and University of Tromsø will lead to an increased possibility to exchange students and academic staff through future mobility programs.
Campusul UiT din The Arctic University of Norway, Narvik
Sapientia EMTE, Campusul din Tîrgu Mureș
Prima Ședință
Prima întâlnire transnațională de management a proiectului RoNo Cooperation for Virtual Manufacturing (21-COP-0027)
a avut loc în perioada 3-6 mai la UiT The Arctic University of Norvegia, Campus Narvik. Reprezentanții Universității Sapientia din Cluj-Napoca au
fost dr. Zoltán Forgó. (manager de proiect), dr. Ferenc Tolvaly-Roșca. și dr. József Kántor Phd.,
în timp ce dr. Wei Dang Solvang, dr. Bjørn Solvang, dr. Hao Yu iar Beibei Shu a reprezentat gazdele. L
a întâlnire s-a alăturat online domnul dr. Cosmin Ioaneș, directorul general și proprietarul INNO Robotics SRL.
Prin prezentări, participanții s-au familiarizat cu activitățile de predare și cercetare ale instituțiilor partenere
și a fost creat programul activităților comune pentru următoarele 14 luni.
Vă mulțumim pentru bun venit și sperăm într-o colaborare de succes!
MACRo 2022
Proiectul nostru a fost prezentat la conferința MACRo2022 și la evenimentul Industrial Reality. Atât sfera academică, cât și cea economică au manifestat un mare interes pentru simularea proceselor de producție și tehnologia punerii în funcțiune virtuală.
Mulțumim organizatorilor pentru oportunitate!
Al Doilea Ședință
Am avut a doua întâlnire transnațională de management a proiectului RoNo Cooperation for Virtual Manufacturing (21-COP-0027), care a avut loc pe 20 februarie la UiT The Arctic University of Norvegia, Campus Narvik. Directorul general și proprietar, dl. dr. Cosmin Ioaneș. a reprezentat partenerul de proiect INNO Robotics SRL, în timp ce dr. Hao Yu iar Beibei Shu a reprezentat gazdele. Prin prezentări, participanții s-au familiarizat cu activitățile, activitățile de predare și cercetare ale instituțiilor partenere și au convenit asupra programului activităților comune viitoare.
. Vă mulțumim pentru bun venit!
Al Treilea Ședință
Cea de-a treia întâlnire transnațională de management a proiectului RoNo Cooperation for Virtual Manufacturing (21-COP-0027) a avut loc în perioada 21-25 mai 2023, la Universitatea Sapientia din Cluj-Napoca, Campus Târgu Mureș. Au fost reprezentați cei trei parteneri de proiect: universitatea UiT The Arctic University of Norway a fost reprezentată de Wei Dang Solvang Phd., Bjørn Solvang Phd., Hao Yu Phd. și Beibei Shu, INNO Robotics SRL a fost reprezentată de dr. Mihaela Ioaneș. și dr. Cosmin Ioaneș, iar universitatea gazdă a fost reprezentată de dr. Zoltán Forgó. (manager de proiect), dr. Ferenc Tolvaly-Roșca, dr. József Kántor. și dr. Áron Fehér. Participanții la întâlnire au fost întâmpinați de decanul Facultății de Științe Tehnice și Umaniste, iar în zilele de întâlnire au fost trecute în revistă rezultatele, concluziile pentru a asigura succesul proiectului.
Vă mulțumim tuturor pentru cooperarea foarte bună, pentru noile idei care vor duce cu siguranță la continuarea muncii comune!
Eveniment de închidere
Proiectul RoNo Cooperation for Virtual Manufacturing (21-COP-0027) a fost încheiat
În perioada 24-25 mai, la Universitatea Sapientia, Facultatea de Științe Tehnice și Umaniste,
am organizat conferința de închidere a proiectului de cooperare RoNo Cooperation for Virtual Manufacturing (21-COP-0027) finanțat prin Fondurile EEA.
Pentru conferința de două zile, s-au înscris aproape 60 de participanți, dintre care 25 erau din mediul economic, iar la invitația noastră au participat și 5 lectori universitari străini (Pannon Egyetem - HU, Ruhr-Universität Bochum - DE).
În cadrul evenimentului, prin 11 prezentări s-a prezentat conținutul cursului denumit „Implementare virtuală”, având o orientare practică și industrială, care a fost creat în cadrul cooperării dintre Universitatea Sapientia, UiT The Arctic University of Norway și INNO Robotics SRL, și care este studiat de masteranzii celor două universități.
În același timp, participanții s-au întâlnit cu numeroase exemple și implementări legate de robotizare și digitizare prin prezentările colegilor de peste hotare, iar în cadrul unui workshop, au putut construi un model și o simulare al unui proces de producție în software-ul Visual Components.
Am fost deosebit de încântați de faptul că și studenții noștri au fost interesați de prezentări, precum și de expoziția de digitalizare organizată în aula universității.